My-E-Health® hade nyligen förmånen att prata med en av våra kunder, Daniel, om hans erfarenheter av vårt program - och det var han som ställde de retoriska frågorna ovan.

I maj 2019 var Daniel nära utmattning, han led av långvarig stress och han var inte lycklig inombords. Han säger rakt ut att vårt program bidrog till att förändra hans liv och räddade honom från utmattning. Som sådant är hans liv nu mycket bättre och i slutet av det utmanande året 2020 hade Daniel kontroll och hans stressnivåer var nere.

Dessutom fick hans företag behålla en central medarbetare och undvika de ekonomiska kostnader som är förknippade med utmattning.

På My-E-Health® är vi helt och hållet glada för Daniels skull. Vi vill berätta hans historia eftersom vi tror att många av er kommer att kunna relatera till hans erfarenhet, som han generöst delade med sig av till oss på ett mycket pragmatiskt och jordnära sätt.

I huvudsak tar vi med oss tre viktiga punkter från hans insikter:

  • Att vara medveten om sin mentala stress och förstå psykologi räcker inte alltid för att hjälpa sig själv att bryta den onda cirkeln (det behövs hjälp)
  • Lite räcker långt, när det gäller åtgärder (små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad och behöver inte ta lång tid)
  • Om du lär dig att kommunicera med eller lyssna på dina inre signaler kan du lära dig att hantera den kaotiska yttre miljön

Hjärnan som aldrig vilar, hjärnan som aldrig får en paus, det ständiga surret fortsätter bara...

Många av oss vet hur det är att ständigt vara "på", alltid upptagen - alltför upptagen och känna pressen av det, men oförmögen att stoppa de snurrande hjulen och tankarna i huvudet. Denna situation är så bekant att det nästan är självklart för oss att leva våra dagar med en känsla av att vara utom kontroll

Är du upptagen? Vår gissning är - naturligtvis är du det.

Är detta då en oundviklig del av dagens liv för oss alla? Är den verklig eller skapar vi den? Är det en personlighetstyp?

Tja, kanske är det lite av allt, vilket vi ser i det här fallet.

Daniel är högutbildad och har en doktorsexamen inom en vetenskapsbaserad fakultet. Han arbetar som konsult som tillhandahåller utbildning, ledarskaps- och managementutbildning världen över. Han har familje- och omsorgsansvar - han är gift och har tre barn, och han ägnar sig åt sport som kräver både uthållighet och mycket tekniska färdigheter. Han är engagerad i kontinuerlig självutveckling och lärande, läser mycket och studerar vid sidan av sitt heltidsarbete och andra ansvarsområden.

När det gäller personligheten är Daniel en mycket analytisk person som styrs av förnuft och rationalitet, med ett behov av att förstå logiken bakom ett koncept innan han tror på det, och han tenderar att tänka igenom detaljerna i det mesta. Detta är bra och en särskilt kraftfull tillgång i hans arbete och i hans företag, men baksidan är att hans hjärna ständigt är upptagen med analys, ifrågasättande och ofta - oro. Du vet, när man tänker på allting hela tiden. Och tänker för mycket på saker och ting.

Daniel sa att han “tänkte hela tiden” och att han aldrig fick en paus.

...och verksamheten som aldrig tar slut

Att arbeta som konsult är givande tack vare de konstruktiva utmaningarna och möjligheterna att växa, men det är också stressigt eftersom du ständigt måste uppfylla kundernas förväntningar och leverera resultat. Ekonomiskt sett är det en enkel men tuff verklighet - om du får in affärer som ger pengar får du betalt, men om du inte gör det får du inget betalt.

Verkligheten är att även om du arbetar mycket hårt och gör saker och ting rätt, har du ingen kontroll över arbetsbelastningen, konjunkturen eller arbetsmiljön i allmänhet.

Varför den här högpresterande personen hade ett problem

Vi skulle inte prata om Daniel om det inte fanns ett hälsoproblem, men du kanske frågar dig själv vad problemet var. När man ser hans kvalifikationer och prestationer kan man undra.

När Daniel började med My-E-Health® visade hans bedömningar att han hade en hög risk för utmattning - i orange och nära det röda området, bara ett steg från utmattning. Han var stressad, led av ångest och levde sitt liv under ständig tidspress. Listan med saker att göra tog aldrig slut, och även om den hade gjort det skulle Daniels egenvård vara det sista på hans lista. Eftersom han hela tiden prioriterade nya uppdrag framför sitt eget välbefinnande var det nästan omöjligt att ladda sina egna batterier. Det var bara en tidsfråga innan något gick sönder.

Varje dag kändes som ett maratonlopp i sprinttempo - eller så kändes det i alla fall.

Förutom de aktuella stressfaktorerna levde Daniel också med vad han kallar "spöken i huvudet". Dessa "spöken" var händelser från hans förflutna som fortfarande påverkade honom, de gjorde honom ledsen, stressad och orsakade till och med ångest från dag till dag. Många av oss kommer att känna igen oss i detta och vi vet att även om dessa händelser, åkommor eller personer fanns i vårt förflutna är de mycket verkliga för oss, även om de är blinda fläckar för andra. De är som ständiga och oönskade följeslagare som tjatar i bakgrunden och slukar vår energi.

For Daniel, reconciliation with his past created mental obstacles in the present. They prevented him from appreciating and being grateful for what he had accomplished and for life in the present. Even though he knew they were no longer relevant in his life, he couldn't free himself the burden.

Att ta hand om människor innebär att ta hand om företaget

Daniel är lyckligt lottad eftersom han arbetar för ett företag som aktivt bryr sig om sina anställda. Han berättar att företaget har humanism, välbefinnande och omsorg om varandra i sina kärnvärden - både av ekonomiska skäl och för att hjälpa människor att prestera sitt bästa och hålla sig friska.

Företaget vet att proaktiv hälsovård lönar sig tack vare minskad sjukfrånvaro, minskad stress och ökad produktivitet.

Organisationsstrukturen är platt och det finns inga chefer. I stället driver kollegorna gemensamt verksamheten i ett självstyrande, kooperativt system. När det gäller företagets välbefinnande och personalvård innebär detta att kollegorna tar hand om varandra, pratar öppet om hälsa och välbefinnande, ger stöd vid behov och strävar efter att lösa eventuella problem tillsammans. Det finns en utsedd person i företaget som tar det övergripande ansvaret för friskvårdsstrategin.

Innan företaget samarbetade med My-E-Health® mätte de välbefinnande och stressnivåer genom regelbundna omröstningar och frågeformulär - ett system som de själva hade uppfunnit. Daniel fortsatte att få höga poäng på stressnivåer och ångest under en längre period. Han visste att han hade vissa problem att ta itu med, men även om han var medveten om det kunde han inte förändra situationen. Han arbetade med livscoacher och träffade en rådgivare, då och då under en tolvårsperiod, men inget av dessa initiativ gjorde någon verklig skillnad. Till slut sa en av hans kolleger till honom att status quo var ohållbart.

Det var dags att vidta åtgärder.

Att undvika utmattning

Företaget beslutade att det behövde ett mer systematiskt tillvägagångssätt för sitt hälso- och hälsoprogram. De behövde hjälpa sina högpresterande konsulter att hantera den stress som är oundviklig i deras yrke - osäkerhet, höga krav och behovet av att alltid vara på topp.

Företaget hittade My-E-Health® och kom igång. Efter att ha genomfört bedömningarna av My-E-Health Empowerment for Participation stod det klart för Daniel att något måste göras för att förhindra att han själv drabbades av mental utmattning eller utbrändhet.

Vägen framåt - få hjälp, relevant hjälp

Daniel började delta i My-E-Healths KBT (kognitiv beteendeterapi) med blandade metoder i syfte att utveckla strategier för att hantera sin dagliga stress, sin arbetsbelastning och för att lära sig att leva med de händelser från det förflutna som orsakade den försvagande sorgsenheten.

Han deltog i sju intensiva sessioner (som ibland varierade från tre till fyra timmar per session) för att göra en "djupdykning" i de olika kopplingar, associationer och ämnen som utvecklades och som hjälpte honom att klara sig under de långa terapisessionerna med rådgivaren. Mellan sessionerna fortsatte han att arbeta på sitt tillfrisknande och tränade sitt sinne genom att göra “läxor” som följde på varje session.

Det viktigaste för Daniel var att uppnå en intellektuell förståelse för relationer och hur olika känslor och psykologiska reaktioner hängde ihop. Hans analytiska sinne behövde svar och klarhet. När han väl kunde relatera till begreppen blev de hans verktyg för att stoppa sina lössläppta tankar och negativa känslor.

Med förståelsen för varför han kände som han gjorde kunde förändringsprocessen äga rum. Daniel säger att ingenting egentligen förändrades såvitt någon kunde se. Han verkade oförändrad för omvärlden, hans liv förändrades inte och hans ansvarsområden förblev oförändrade.

Vad var det då som förändrades? Jo, Daniel säger att det var allt på insidan. Allt fanns i hans sinne och han insåg att de hinder han kände var både konstruktioner från det förflutna metamorfoserade och projicerade till olika moderna utmaningar. Denna förståelse och acceptans gjorde att han kunde ta kontroll och komma tillbaka till förarsätet.

Så långt, så bra. Men en komplex utmaning krävde mer än ett tillvägagångssätt. Daniel behövde också lugna sitt sinne och ge sin ständigt superaktiva hjärna vila.

En liten bit räcker långt

Vi märker ibland att människor tror att man måste göra drastiska och enorma förändringar för att göra verkliga och varaktiga förbättringar av sin hälsa, inklusive sin mentala hälsa. Och för många som är stressade eller lider av utbrändhet kan det kännas som ännu en syssla att lägga till saker som meditation eller mindfulnessövningar på listan.

Daniels erfarenhet visar att det faktiskt är tvärtom.

Daniel var till en början skeptisk, men kom överens med sin rådgivare på My E-Health om att arbeta med en av deras Mindfulness-instruktörer. Han hade arbetat med coacher tidigare men inte riktigt sett några förändringar så man kan förstå hans reservationer. Dessutom, med ett redan fullt schema, hur skulle han få plats med ännu mer? Dessutom behövde han faktiskt prioritera sig själv, vilket var ett av hans stora hinder i livet.

Men ibland måste man bara lita på processen. Daniel deltog i två sessioner med en Mindfulnes- instruktör och fick övningar som han kunde göra på tider som passade honom. Övningarna omfattade mentala kroppsscanningar där man fokuserar på olika kroppsdelar, en i taget, vilket hjälper till att sakta ner sinnet och skapa en bättre kontakt med sig själv. Daniel tränade också på att andas medvetet, promenera medvetet, äta medvetet och att vara med i här och nu.

Daniel lärde sig att införliva mindfulness i vardagen utan att göra några stora förändringar eller ta mycket tid för det. Han kunde ta en två-minuters paus eller helt enkelt stoppa sig själv i det han höll på med och fokusera på mindfulness - enkla tekniker som enkelt passade in i hans vardag och som krävde liten ansträngning.

Först är det svårt, sedan blir det lättare, sedan blir det en vana och med tiden blir det en del av dig.

Förändringen skedde på insidan och det förändrade allt

Daniel säger att det som gjorde skillnad var att han lärde sig att sluta med det ständiga snacket i hans huvud och från att ständigt tänka hela tiden. Daniels förändringsprocess skedde från mitten av 2019 till slutet av 2020. Under denna tid visade hans My-E-Health®-bedömningar att hans stressnivåer stadigt sjönk och att han inte längre hade någon risk för utbrändhet.

Han höll på att ta kontroll över sina känslor medan hans liv och arbete fortsatte - oförändrat. Han började känna sig helt annorlunda. Lugn och i kontroll. Även när hans arbete nästan helt dog ut under de tidiga faserna av COVID-19-pandemin runt augusti 2020, vilket innebar att han inte hade någon inkomst, lyckades han hålla sina stressnivåer under kontroll. Senare, när verksamheten återupptogs och hans normala arbetsbelastning mer än fördubblades till galna nivåer av upptagenhet, var det samma sak - han hade kontroll och hans kvartalsvisa EFP-bedömningar som endast visade en liten ökning av stress och ångest.

Ingen kontrollerar de ekonomiska cyklerna. Ingen räknar med en pandemi. Man kan inte heller ändra på det som hänt i det förflutna. Men med relevant psykologiskt stöd och nödvändiga “coping” strategier kan du stärka och hantera din förmåga att anpassa dig till en föränderlig miljö.

Anmärkning: Citaten och vittnesmålen i den här texten är verkliga, men vi har ändrat deltagarens namn för att garantera anonymitet.